Grafički standardi
Knjiga grafičkih standarda PSS
Planinarski savez Srbije do 2019. godine nije institucionalno razmatrao i rešavao standardizaciju vizuelnog identiteta i nema knjigu grafičkih standarda.
Izrada predloga započeta je krajem 2019. Na osnovu inicijative organa Saveza. Zadatak je poveren Mirjani Mitrić (master primenjeni umetnik).Radne verzije predloga knjige grafičkih standarda su u više navrata predstavljene Upravnom odboru i nakon toga nekoliko puta korigovane. Verzija konačnog predloga usvojena od strane UO PSS biće upućena na javnu raspravu. Izmene zastave i logotipa (grba) razmotriće i usvojiti skupština PSS. Ostale elemente grafičkih standarda u konačnom obliku usvojiće UO nakon odluke skupštine PSS.
Nakon uvodnog tekstualnog dela u kojem je potrebno predstaviti viziju i misiju organizacije, u knjizi su predstavljeni osnovni i neophodni elementi koji grade izgled i imidž, a to su logo ili logotip, tipske boje i pismo ili tipografija organizacije.
Papirna i elektronska korespondencija, tekstilni proizvodi, reklamno-propagandni proizvodi, obeležavanje objekata, vozila, zidnih površina su sastavni deo knjige grafičkih standarda u skladu sa potrebama Saveza.
Kroz brojna predložena rešenja provlači se naglašeno ili diskretno ‘’zlatna’’ boja kojom je obojen runolist iz grba i silueta planine Rtanj.
Rtanj su pohodili planinari iz vremena nastanka organizovanog planinarskog pokreta u Srbiji. Sa vrhom koji je jedan od najlepših vidikovaca kod nas, sa položajem unutar teritorije i sa višestrukim simboličkim značenjima njegovog piramidalnog oblika, nenaglašenom siluetom dominira u brojnim rešenjima knjige grafičkih standarda.
‘’Zlatna’’ boja runolista svojom plemenitom nijansom daje grafičkim rešenjima notu otmenosti i dostojanstva.
Preuzmi Knjigu grafičkih standarda (PDF)
LOGOTIP
Kao što ima dugu tradiciju postojanja, PSS ima i dugogodišnji prepoznatljiv zaštitni znak u vidu plave potkovice, zlatnog runolista i crvene trake sa potpisom.
Upravo zbog dugogodišnje upotrebe istog zaštitnog znaka odmah je ustanovljeno da se ostaje pri tradicijii da se i dalje koristi postojeće grafičko rešenje uz manju intervenciju na postojećim bojama, gde im je dat novi ton u vidu svedenijih nijansi plave i crvene. Novim varijantama navedenih boja zaštitni znak PSS-a dobija stabilniji koncept kojem je cilj da ostavi utisak poverenja i integriteta. Izbor boja inspirisan je bojama sa znački iz arhiva PSS.
Logo se obavezno predstavlja u crno – beloj varijanti, sivom tonu i tipskim bojama, koje su numerički iskazane u svim neophodnim vrednostima boja za štampane ili elektronske medije.
Grafički elementi za preuzimanje i upotrebu:
- Logo PSS.ai (vektorske krive)
- Logo PSS.pdf (vektorske krive)
- Logo PSS.jpg (800×800 px)
- Logo PSS.png (800×800 px)
- Logo PSS.jpg (250×250 px)
- Logo PSS.png (250×250 px)
- Logo PSS sa potpisom.pdf (vektorske krive)
- Logo PSS sa potpisom.jpg (1200 px)
- Logo PSS sa potpisom.jpg (800 px)
BOJE PSS
Tipske boje predstavljaju boje koje su već iskazane u logotipu, ako je logo u boji, a može biti i niz drugih boja koje organizacija želi da uključi u svoj promotivni rad.
TIPOGRAFIJA
Pismo je iskazano u samom logotipu i to pismo predstavlja primarnu tipografiju, a njoj se najčešće pridružuje i sekundarno pismo za potrebe primene teksta na razne grafičke proizvode.
Tipografija, dakle vrsta pisma i njegova primena za cilj ima prvenstveno funkcionalnost, što znači čitkost, a ne manje važno je i obezbediti pismo koje svojim osobinama i senzibilitetom odgovara karakteru organizacije. Osnovna podela pisma, tj. slova je na serifna i bezserifna/sanserifna/ slova.
Serifna slova imaju produžetke pri krajevima, dok sanserifna nemaju.
U originalnom tekstualnom delu logoa PSS-a je primenjen sanserifni font, pa je stoga logična primena istog stila u tipografskom delu zaštitnog znaka, jer je time obezbeđen vizuelni balans između grafičkog i tipografskog dela zaštitnog znaka. Font Segoe UI je isproban i korišten u štampanim i elektronskim medijima i svojim vizuelnim karakteristima obezbeđuje funckionalnu i estetsku ulogu. Pošto se radi o porodici fontova, pismo Segoe UI pruža mogućnost upotrebe od vrlo tankih do potpuno podebljanih slova, a takođe pokriva karaktere ćiriličnog i latiničnog pisma, što je neophodno za potrebe PSS-a. Kao sekundarni font predložen je Lovely Sofia BG kao pismo razigrane forme, pogodan za ispis slogana i krilatica, koji takođe sadrži karaktere latinice i ćirilice.
ZASTAVA
Predlog je da se boja pozadine na zastavi menja se u belo, logotip je usaglašen sa definisanim bojama (pogledaj logotip).
Obrazloženje:
• Bela je elegantna, svedena, moderna, otmena.
• Isticaće se među ostalim zastavama, malo ko ima belu. Time doprinosimo isticanju vizuelnog identiteta.
• Bela boja je zastupljena na grbu PSS, jedna je od četiri izabrane boje PSS.
• Bela boja je boja zastave pod kojom je podignut drugi srpski ustanak.
PAPIRNA KORESPONDENCIJA, TEKSTILNI ASORTIMAN, REKLAMNO PROPAGANDNI PROIZVODI, BRENDIRANJE VANJSKIH I UNUTRAŠNJIH PROMOTIVNIH PROIZVODA
Papirna korespondencija je nezaobilazan segment knjige grafičkih standarda.
Elementi ovog dela knjige su: vizit karta ili posetnica, fascikla, memorandum, koverta, blok. Rešenja su osmišljena u dominantnoj beloj boji, a kao dekorativni detalj primenjena je diskretna zlatno-oker linija, jedna od boja koje su sadržane u logotipu.
Akcenat je dat materijalu u kojem će rešenja biti realizovana, 250 i 300 gramski mat kunstdruk. Unutrašnjost fascikle smišljeno krasi koloristična fotografija runolista, koji je kao motiv sadržan i u logotipu, dok je vanjska strana bela sa spomenutim zlatno-oker linijama, sto čini grafički set sa ostalim elementima iz dela papirne korespondencije.
Neophodnu papirnu dokumentaciju iz domena uverenja, a to su diplome, povelje, zahvalnice upotpunjuju grafički elementi nalik perima, dinamične forme primenjeni u tipskim bojama Saveza, koji asociraju na pokret i energičnost.
Ovaj lepršavi element susrećemo i na još nekim proizvodima, kao što je stona zastavica i uvek je primenjen na beloj pozadini.
Stilizovana silueta planine Rtanj, je diskretni pozadinski detalj i primenjen je na brendiranim vanjskim i unutrašnjim proizvodima koji se koriste za pres konferencije i takmičenja. Pošto se radi o površinama većeg formata, piramidalni oblik ove znamenite planine dolazi do izražaja, ali ne narušava oznake Saveza. Takođe ga vidimo na nekoliko reklamnih proizvoda iz komercijalnog asortimana.
Tekstilni proizvodi za potrebe članova Saveza, takmičare i službena lica, prati kreacija gde je glavni značaj dat logotipu i bojama Saveza, bez dodatnih grafičkih elemenata, da bi se ispunio uslov doslednosti, dok je reklamni deo tekstilnih proizvoda ekspresivnije grafički oblikovan sa više kreativne slobode sa komercijalnim ciljem.
Značajni datumi i manifestacije, kao Dani planina, planinara i pešačenja su ujednačenog grafičkog dizajna, gde je tipografija oblikovana u skladu sa tematikom.
Tokom celog uvida u knjigu grafičkih standarda uočavamo kolornu i tipografsku ujednačenost i doslednost.
Dodatni grafički elementi, kao što su stilizovana pera u bojama Saveza i silueta planine Rtanj imaju za cilj dinamičnost pozadine i stvaranje utiska perspektive grafičkog okruženja. Cilj i poenta ovakvog pristupa kreiranju vizuelnog identiteta je stvaranje ujednačenog i prepoznatljivog imidža.